mandag den 19. oktober 2015

Æblecrumble i en sundere version ...

Æblecrumble i en sundere version. 

Æblecrumble i en sundere version, serveret på CASAgent Campagna

Æblecrumble er en af mine favoritdesserter. For at undgå alt for meget sukker i hverdagen, har jeg lavet en sundere udgave af den lækre crumble - helt uden mel og hvidt sukker. Den er virkelig go'. Jeg bruger så vidt muligt økologiske produkter - det er sund fornuft. Går samtidig meget op i bæredygtighed, og jagter altid fødevarer med "madspild" stemplet, for at skåne miljøet og pengepungen! .0)

Opskrift på æble-/pærecrumble.

Ingredienser:
  • 3 æbler (økologiske)
  • 2 pærer (økologiske)
  • skal af ½ citron (økologisk)
  • 1 spsk. citronsaft
  • 2 spsk. jeg anvendte muscovadosirup, fairtrade.
  • 1 spsk. stødt kanel
  • 50 gram groft hakket mørk chokolade, 70% anbefales.
  • 5-6 medjool dadler, eller andre friske dadler (udstenes!)
Crumble, ingredienser:
  • 150 gram havregryn. (brugte finax fuldkorn).
  • 25 gram kokosmel (kokosflager kan også anvendes).
  • 75 gram blandede nødder, grofthakket. (jeg brugte hasselnødder og tilsat også en håndfuld græskarkerner).
  • 4 spsk. kokosolie.
  • 2 spsk. muscovadosirup, fairtrade. 
  • 1 tsk. stødt kanel
  • ½ tsk. ren vaniljepulver. (urtekram).
  • ½ tsk. kardemomme, stødt.
Tilbehør:
  • Fromage Frais / cremefut, græsk yogurt eller Skyr. 

Fremgangsmåde:

  • Skyl æbler og pærer og skær dem ud i mundrette stykker. Put dem i et fad.
  • Bland kanel, sirup, citronsaft og skal, grofthakket chokolade og dadler sammen og vend det med æbler & pære. 
  • Bland havregryn, kokosmel / flager og hakkede nødder og vend det sammen i en skål og tilsæt smeltet kokosolie, sirup, kanel og vaniljepulver.
  • Fordel den færdige crumble over æble- pæreblandingen og bag den i en forvarmet ovn ved 180 grader i ca. 30 minutter indtil den er gylden. Hver ovn er forskellig, hold et øje med den! 
  • Lad den køle let af, og servér med fromaise frais, græsk yogurt eller skyr.

Tip:
Tilsæt evt. lidt citronskal med ren vaniljepulver og smag til med en go' sirup. Det giver yogurt'en en dejlig sødme, men bevare noget af sin syre.

Bon appetit. 


Se flere opskrifter på Søde & Sunde havregrynskager, kanelsnegle i en sundere version, Squash & Gulerodsmuffins, Samosas med filodej, Kærnemælkshorn med remonce & hindbærmarmelade, Sunde banan & blåbærmuffins, min æblekanelkage i Femina og opskrift, dadelkugler - hold et stabilt blodsukker, æblekanelmuffins & kage.

Og her kan du læse lidt om mig: Velkommen til min blog.


Obs:
Scrol helt ned i bunden af bloggen, hvor du kan se favoritindlæg, min blogrulle og favoritsider, der er med til at inspirere mig i hverdagen. 


Bloggens facebookside Justlove2ndhandbyleneb. Giv meget gerne siden et "like" og vælg Ja til notifikationer. Så får du løbende blogopdateringer, opskrifter, anbefalinger og små hverdagsglimt.  
Følg også gerne bloggen på BlogLovin & Google+

Bloggens 2 IG-profiler @justlove2ndhand & secondhand_aarhus_bylene. Link i bio til bloggen på begge IG profiler, så du kan følge med på farten. KH Lene. .0)







Æblecrumble i en sundere version med Fromage Frais, bon appetit.



Æblecrumle før den kom i ovnen. Anrettet i CASAgent fad. Et italiensk stel, som jeg har samlet på i mange år. Love it. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar