tirsdag den 22. september 2015

Food Festival som frivillig og gæst....

Food Festival som frivillig og gæst. 

VIP-teltet hvor frivillige og aktører spiser. Elsker det bæredygtige koncept, og den lækre mad laves af Århus Tech kokkeelever. Mums. 

Foodie Selfi' .0) så er vagten i Madværkstedet igang. Det' sjovt!

Food Festival Tjek'in for frivillige. Første vagt fredag morgen. 

Frivillig i Madværkstedet, hvor vi klargøre workshops og servicere aktørerne under de forskellige workshops der foregår hele fredag. 

Fermentering i Madværkstedet. Briefing med aktørene, hvor vi som frivillige blev klædt på til, at forberede de forskellige workshops.

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Fredag morgen tjekkede jeg ind på Food Festival som frivillig. Jeg skulle være i Madværkstedet, med Katrine Langvad bag bloggen Rustic Kitchen Affairs som områdeansvarlig. Jeg havde mødt hende til frivillig arrangementet, der blev afholdt før Food Festival gik i luften og har tidligere mødt hende til bloggerevent i Økologisk Landsforening med Anne Hjernøe. Læs her.

Udover Katrine som områdeansvarlig, var vi 3 frivillige til Madværkstedet, hvor opgaverne bestod i, at forberede de forskellige workshops og servicere aktørerne før, under og efter. Der var kort tid imellem de enkelte workshops og med kort overlap, var det med at være hurtige så tidsplanen holdt. 

Imens de var i gang, var der tid til at puste ud inden det gik løs igen. Vi havde mulighed for at være fluen på væggen til de forskellige workshops. Fredagen startet ud med et interessant oplæg med en række kendte professorer, kokke, iværksættere og en række virksomhedsledere. Fik ved denne lejlighed også hilst på Søren Gade, der holdt oplæg omkring bæredygtighed. 

I VIP teltet blev vi forkælet med lækre måltider lavet af kokkeelever fra Århus Tech - Mad & Gastronomi, hvor jeg selv lige har taget hygiejnebevis. (det kommer der mere om i et andet blogindlæg)! 

Fredagens workshops bød på alt fra fermentering ved SLOW Living Workshops, Madrouletten der er en social og uformel madklub, hvor du møder nye mennesker, til Food Gear med håndlavede japanske knive af højeste kvalitet. Det foregik som et slibeværksted og man kunne se et stort udvalg af de mange lækre knive. Der var også hyggeligt besøg af Syltedronningen - Sylt med de 5 grundsmage. 

Gastromand var på lørdag, men kom allerede fredag for at læsse noget af maden af. En af kokkene gjorde nogle af delelementerne klar imens de andre workshops var i gang, og det var interessant at følge med i hans forberedelse med poppet ris og hummersauce. Den workshop ville jeg gerne have deltaget i, men foregik lørdag og alle billetter var revet væk på kort tid.  

Vejret var i top frem til eftermiddagen, og så viste efteråret sig fra sin koldeste side. Det regnede så meget, at vi kunne sætte kanoer og kajak til rådighed for gæsterne på pladsen. Heldigvis foregik de forskellige worshops i tørvejr i teltet, men det var koldt. Derfor er det altid godt at være beredt med al slags påklædning og fodtøj - og så hjælper det med godt humør og godt samarbejde imellem frivillige, områdeleder og aktører. Der blev knoklet for at lave de lækreste workshops, så aktører og gæster fik en god oplevelse samtidig med, at det var sjovt og hyggeligt. Læs mere om Food Festival som gæst og som frivillig søndag længere nede i blogindlægget, under billederne. 

Sylteværkstedet med Syltedronningen. En helt fantastisk hygli' dag.


Sylteværkstedet med Syltedronningen. Top hygli' og sjov syltedag som frivillig i værkstedet, og jeg fik selv lært nogle gode tricks .0)


Sylteværkstedet med Syltedronningen. En rigtig sjov og lærerig dag som frivillig. Fik sat mange gæster igang med kunsten at sylte. .0)


Syltedronningen og assistent. Vi havde en herlig og sjov dag i sylteværkstedet søndag, og fik sat mange gæster igang med at sylte.























Food Festival som gæst. Det er 3. år, at jeg er frivillig på Food Festival, og jeg har hvert år tilmeldt mig som frivillig 2 dage ud af 3 med plads til, at jeg en af dagene kan nyde festivalen, og se hvad den byder på.

Jeg kommer gratis ind som frivillig, men inden Food Festival var jeg heldig at vinde 2 billetter af Dit Landkøb - vejen til din gårdbutik på instagram og inviteret min teenagesøn med, så han kan følge lidt med i, hvad det er hans mor laver på festivalpladsen! .0)

Han har dog ikke tålmodighed til at gå rundt i flere timer, men hyggeligt at han havde lyst til en lille mor/søn tur. Vennerne trækker i den alder, og der er mange lektier i gymnasiet der skal passes. Vi var rundt og smage på en masse lækkerier på pladsen. Han var endda så modig og smage på hestekød, selvom det var lidt grænseoverskridende! Men det er godt at få styrket sanserne og komme ud af sin comfort zone! Vi gik videre til "havet" og smagte på rejer, fiskefrikadeller, tang og Scandic serveret champagne imens vi stod i kø til maden. Det var ik' så ringe endda .0))

Planteriget var fyldt med lækkerier af den sunde slags. Både rarbarbersaft, frugt og grøntsager i lange baner. Vi købte et glas økologisk rabarberkompot og farvet gulerødder, som jeg kan spise i store mængder. Haps!

Efter teenageren tog hjem, fortsatte jeg min jagt rundt på lækre smagsprøver. 45 minutters kø for at smage på Arla Unika oste, mælk og kakao var lang tid, men heldigvis kom de rundt med fade så man i køen kunne smage på herlighederne. Da jeg nåede frem til Unika specialiteterne, fik jeg også den gode historie med i smags-oplevelsen, meeeeen de kan godt korte den lidt ned, så tiden i køen bliver kortere. Det gode er, at Arla Unika åbner butik i Latinerkvarteret, et stenkast fra mit hjem.

Men det er et mekka af smags- og sanseindtryk på Food Festival. At gå rundt og nyde de mange områder og tage sig tid til at se, smage og lytte til de forskellige aktører. Jeg ville dog ikke for sent hjem, da det var vigtigt for mig at lade op til søndag, hvor jeg igen var frivillig.

Food Festival som frivillig i "Det Kolde Nord 
Søndag startede min vagt kl. 08.00, så jeg tjekket ind og smuttede i VIP teltet for at få lidt morgenmad og en kop mokka inden min vagt startet.

Jeg havde vagt i "Det Kolde Nord" med fokus på specialiteter i de nordiske lande. Sammen med syltedronningen, og 2 frivillige skulle jeg være i et sylteværksted, hvor gæsterne kunne hoppe ud i kunsten af sylte rødløg, tomater og råsyltet solbær. Syltedronningen havde jeg lært at kende fra workshoppen i Madværkstedet om fredagen (læs øverst i blogindlægget), så det blev en super hyggelig søndag. Vi stod for at sælge sylteglas og instruere gæsterne i kunsten at sylte. Der var virkelig gang i sylteværkstedet, og fik selv lært nogle gode fif.

Desværre manglede de en myndig person til at stå i en Food Bar sammen med en flok unge til salg og opfyldning af drikkevarer, og de måtte trække på mig. Som frivillig er det naturligvis vigtigt at være omstillingsparat, men jeg ville hellere være blevet i det hyggelige sylteværksted. Der var så god en stemning.

Endnu engang var det en super god og spændende oplevelse, at være frivillig på Food Festival som frivillig, og vender selvfølgelig tilbage i 2016. Fællesskabet, de spændende opgaver og ikke mindst den lækre mad i VIP teltet. .0) 

Kan kun anbefale det til andre som overvejer at være frivillig, så har du lyst til at deltage i 2016, så følg med på Food Festival's officielle facebookside. Du kan se programmet for 2015 herDu kan også læse om min oplevelse som frivillig i 2014 her. Ses vi i 2016? 

Obs: 
Scrol også helt ned i bunden af bloggen, hvor du kan se favoritindlæg, min blogrulle og favoritsider, der er med til at inspirere mig i hverdagen. Bloggen har også sin egen facebook-side Justlove2ndhandbyleneb. Giv siden et like, og vælg Ja til notifikationer, så får du løbende blogopdateringer, opskrifter, anbefalinger og billeder fra hverdagslivet. Følg også gerne bloggen på BlogLovin  & Google+. Bloggens 2 IG profiler: @justlove2ndhand og salgsprofil secondhand_aarhus_bylene. Link i bio til bloggen på begge IG profiler. 


Aftensmad i VIP-teltet. Svært at begrænse sig med al den lækre mad som Århus Tech - Mad & Gastronomi kokkeelever står for at lave. Det kræver, at jeg faster mindst 1 uge før og efter Food Festival .0) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar