tirsdag den 18. august 2015

Laks, laks og lidt mere laks.....

Laks, laks og lidt mere laks....

Laksetærte med spinat, forårsløg og tomat. Englene synger. 

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Fredag var jeg et smut rundt i Århus, for at ose og ordne et par ærinder. Ofte tager jeg et smut i Salling Super, som er en af mine favorit supermarkeder, når der skal shoppes specialiteter. De har ofte udsalg på teenagerens favorit koldskål og så har delikatessen en rigtig god fiskefars med laks. Man kan vælge at købe fiskedellerne færdiglavet. Jeg foretrækker dog, at lave dem selv i mindre størrelse til madpakker, frokost & aftensmad. De smager virkelig godt. Jeg holder også øje med økologiske hanekyllinger fra Sødam i Sønderjylland. Men nu har vi fået kylling på flere måder den sidste tid og klokken havde nærmet sig 20, så det skulle være let. 

Jeg smuttede en tur i Føtex Guldsmedegade i Århus, som er den føtex der ligger tættest på min bopæl. Det var rigtig godt timet, for lige da jeg træder ned i underetagen, er slagtermesteren ved at prisnedsatte dagens fisk. Jeg er vild med madspildskonceptet, og det er noget Føtex også har stor fokus på. Læs Føtex til Kamp mod madspild. Jeg var meget hurtig til, at hapse de 2 største stykker laks på 554 gram. Der var rigelig mad til 3 gode måltider, uhm.

Fredag aften var der fodboldkamp. Manchester United skulle spille, så at få et stykke laks - lynstegt på panden med sprødt skind - og med kogte samsøkartofler, sauteret grøntsager og smørsauce, blev det nærmest et festmåltid på sådan en fodboldaften, uhm. 

Jeg skar en luns af til morgenmaden, og lavede lørdag formiddag en udsøgt omelet med grøntsager og laks. Nåede i farten ikke at tage fotos af omeletten, så fotos under blogindlægget er med et par andre omeletter med røget ørred. Men det er jo kun fantasien, der sætter grænsen for hvad man kan fylde i en omelet. Teenageren var sulten, og den skal jo spises varm, MOR! - helt enig! så må jeg bare sikre, at jeg har slettet nok billeder på mobilen før der skal tages fotos til bloggen! - Andre som har samme udfordring? spør' bare? .0)

Det sidste stykke laks blev brugt på en laksespinatærte. Med spinat, forårsløg, tomat og cheddarost, 3 æg og lidt kaffefløde 9%. Dejen lavede jeg på en bund af ølandshvedemel fra Gram Slot, lidt rugmel fra Skærtofts Mølle og et strejf urtekram havsalt. Dejen lavede jeg på smør og tilsat 1 dl. Kvark 1%. Normalt bruger jeg hytteost når jeg laver laksespinattærte, men det var en ganske go' kombi med cheddarost. Elsker madtærter i alle afskygninger. Og dagen efter, når den har fået lov at sætte sig. Også perfekt til madpakken, så teenageren kunne få et stykke med på gymnasiet mandag morgen. Uhm. 

Det er herligt at kunne købe et par store stykker laks til så få penge, og så ellers bare lege i køkkenet. At tømme grøntsagsskuffen og være kreativ med de råvarer der er i køleskabet/fryseren. En god måde, at få brugt resterne på. En win win situation for både forbrugerne og supermarkederne. Vi kan som forbrugere få god og sund mad til lavere pris og supermarkederne får solgt deres varer til nedsat pris frem for, at den gode mad går til spilde. Det er skønt med al den fokus, der er kommet på madspild. Især med en teenagesøn i voksealderen, hvor køleskabet bliver tømt lige så hurtigt som det bliver fyldt op! Flere fotos på blogindlægget herunder. KH Lene. 

Obs: 
Scrol også helt ned i bunden af bloggen, hvor du kan se favoritindlæg, min blogrulle og favoritsider, der er med til at inspirere mig i hverdagen. Bloggen har også sin egen facebookside Justlove2ndhandbyleneb. Giv siden et like, og vælg Ja til notifikationer, så får du løbende blogopdateringer, opskrifter, anbefalinger og billeder fra hverdagslivet. Følg også gerne bloggen på BlogLovin  & Google+. Bloggens 2 IG profiler: @justlove2ndhand og salgsprofil secondhand_aarhus_bylene. Link i bio til bloggen på begge IG profiler. 

Mad til flere retter med 2 store stk. laks. Madspild. det' ny sort. I love it.  

Omelet med røget makrel. Teenageren kunne ikke vente på, at jeg fik taget billede af omelet med laks. Tidligere foto. Bon appetit. .0)

Laks med sprødstegt skind, sauteret grøntsager, feta & grillet lime.

Omelet med fyld af grønt & fisk. Bon appetit. Er valgt som foto på bloggens facebookside. Like gerne siden, hvis du har lyst. .0)tak.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar