søndag den 19. juli 2015

Kokostoppe med havregryn og strejf af appelsin ....


Kokostoppe med havregryn og strejf af appelsin.



Kokostoppe med  havregryn, appelsinskal & chokolade. 

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Kokostoppe med havregryn, appelsinskal & chokolade.

mums! torsdag aften var jeg i gang med at lave lækre kokostoppe, og var samtidig i gang med at lave boller lavet på havremel & gryn og skulle lige supplere op af ingredienser til bollerne. Kom hjem fra indkøb og så til min store overraskelse, at jeg manglede ekstra kokos til kokostoppe og smuttede igen i fuld firspring i Rema1000, der ligger på modsatte side! Men kl. 22.00 lukkede dørene, og jeg fik ingen kokos! Nå for katten -  hvad gør jeg så? Havde jo lige netop mixet alle ingredienser sammen, og havde indtil nu en ret grødet masse som ikke kunne blive til kokostoppe, før der blev spædet kokos til! Fakta havde også lukket! 

Fuldkornshavregryn var redningen! Og det havde jeg heldigvis på lager, så jeg spædet et par dl. havregryn til massen og fik samlet dem til en række kokostoppe som fredag formiddag blev dekoreret med mørk chokolade. 

Havde ikke selv kokosfibre på lager og erstattet den manglende dl. kokosmel med 2 dl fuldkornshavregryn, så de var lettere at samle. Originalopskriften finder du her og stammer fra kogebogen "Mæt & Slank med LCHF" af Jane Faerber

Ingredienser: 
  • 3 æg 
  • 75 gram smeltet smør. 
  • 3 spsk sukrin Gold eller kokossukker.
  • 4 dl kokosmel. 
  • 1 tsk. vaniljepulver. 
  • Skal af 1 øko-appelsin (tilsat saft fra ½ appelsin).
  • 1 spsk. kokosfibre. (dette undlod jeg selv). 
  • 100 gram mørk chokolade 70%. 
Fremgangsmåde: 
  • Pisk æggene godt sammen og tilsæt det smeltede smør. 
  • Rør Sukrin Gold, kokosmel, vanilje, appelsinskal og saft sammen og kom til sidst kokosfibrene i, og saml dejen. 
  • Opvarm ovnen til 170 grader. 
  • Form massen til kokostoppe, og sæt dem på en bageplade beklædt med bagepapir. 
  • Bag kokostoppene i ovnen til de er let gyldne ca. 10-15 minutter. Hver ovn er forskellig, så hold et vågent øje med dem. 
  • Lad dem køle helt af på en bagerist. 
  • Smelt chokoladen over vandbad og dyp bunden på kokostoppene i den smeltede chokolade. 
  • Sæt dem til afkøling på risten med bunden opad til chokoladen er stivnet helt. 
  • Opbevar dem i en lufttæt beholder i køleskabet. Tag dem ud lidt før de skal spises. Bon appetit

Obs
I bunden af bloggen kan du se favoritindlæg og de blogge & favoritsider, der inspirere mig i hverdagen. 

Du kan også følge mig på BlogLovin, på Google+ og bloggens facebook-side justlove2ndhandbyleneb, hvor du løbende får opdateringer, opskrifter, anbefalinger og små glimt fra hverdagen. Læg også meget gerne en kommentar under blogindlægget. Altid dejligt at høre fra jer, der læser med på bloggen. Rigtig dejlig sommer til jer alle. KH Lene .0) 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar