søndag den 10. maj 2015

Lækre dadelkugler, hold et stabilt blodsukker...

Lækre dadelkugler, hold et stabilt blodsukker.


Lækre dadelkugler. 
En af mine yndlingssnacks er dadelkugler. En sund lille snack som en erstatning for kage og slik m.v. når blodsukkeret i løbet af dagen falder - det kan være let at ty til noget sukkerholdigt guf. 

Selv spiser jeg aldrig slik & chips. Jeg kan simpelthen ikke lide det, og kan allerede mærke hvordan min hud prikker og stikker ved tanken om, at jeg putter det i munden, og vil derfor også gerne skåne min hud/krop for de mange e-numre. 

Jeg sætter i stedet for pris på "lidt men godt" i form af et lækkert stykke mørk chokolade, et stykke hjemmebagt kage, en lækker hjemmebagt bolle med ost eller lækker frugt og grønt. Er jeg en tur i byen og bliver småsulten, smutter jeg gerne forbi Lagkagehuset, og nyder en af de lækre rugbrødsboller med græskarkerner - mums!  

Er jeg hjemme og har brug for lidt sødt i løbet af eftermiddagen, foretrækker jeg en enkel men lille lækker snack, og er blevet ret begejstret for dadelkugler. De indeholder også lidt sødt, men med sunde og gode ingredienser som jeg kender indholdet af, og så varierer jeg indholdet afhængig af, hvad mit skab gemmer på af diverse nødder og myslivarianter. De er supernemme at lave, og så kan de stå på køl og kan holde sig i et par dage (måske!) Mums, de smager så lækkert til en kop mokka eller te. 

Her kommer opskrift på dadelkugler som jeg ofte laver dem, og så er det kun fantasien der sætter grænsen for, hvordan du kan varierer dem. Jeg bruger selv så vidt muligt økologiske produkter. Du kan vælge sukkerfri marmelade, fedtfattig kakao og myslivarianter med en høj fuldkornsprocent, for at gøre dem endnu sundere. Et strejf kold mokka er også at foretrække. Prøv dig frem og juster efter din smag.

Dadelkugler.  

Ingredienser:
  • friske dadler, ca. 12-15 stk. HUSK, at udsten dem. 
  • Urtekram mysli med høj fuldkornsprocent, ca. 3 spsk.
  • Kokosmel, ca. 2-3 spsk. 
  • Kakao, evt. fedtfattig fairtrade. 3 tsk. 
  • 1 tsk. lakridsgranulat, til desserter & kage.
  • 2 tsk. Svansø Marmelade 
  • 1 tsk. stødt kanel. 
  • evt. en håndfuld nødder af forskellig art (ellers til pynt).
  • Vand til at samle massen, ca. 3-4 spsk. Evt. lidt mokka. 
Pynt: 
Hasselnødder, mandelflager, tørret hindbær, kokosmel, kakao etc. Kun fantasien sætter grænsen. 

Fremgangsmåde: 
  • Start med at udsten de friske dadler og put dem i en blender. 
  • Tilsæt de øvrige ingredienser.
  • Tilsæt lidt vand ad gangen, og blend massen til en fast ensartet masse. Hold pause ind imellem, så blenderen /foodprocessoren ikke brænder sammen. Prøv dig lidt frem med vand, nogen gange skal der lidt mere vand til.  
  • Sæt massen på køl i ½ time.
  • Fordel pynt i forskellige skåle, så du er klar til at pynte dadelkuglerne.
  • Form massen til kugler i ca. samme størrelse og placer dem alle på en tallerken. 
  • Pynt dadelkuglerne med foretrukken pynt.  
  • Sæt dem på køl i minimum ½ time, så de "sætter sig" og de smager bare bedst når de er kolde.   
  • Nyd dem med en kop te eller mokka.
  • De kan holde sig 2-3 dage i køleskabet (ikke i mit!).
  • Opbevar dem i en boks eller med husholdningsfilm,så de holder sig friske.  
Bon appetit

obs: 
scrol ned i bunden af bloggen, for at se de blogs jeg følger, favoritblogindlæg samt øvrige favoritsider. Følg mig også gerne på min facebookside justlove2ndhandbyleneb., der er knyttet til bloggen. Du kan også følge mig på mine 2 instagramprofiler @justlove2ndhand og @secondhand_aarhus_bylene, hvor jeg sælger ud af nyt & 2ndhand tøj & boligting. Du kan også følge mig på BlogLovin og på Google+. Del meget gerne mine blogindlæg, så de spredes som ringei vandet, af hjertet tak. Kh Lene .0) 

Er du blogger, og låner mine opskrifter? 
Link meget til min blog hvis du låner mine opskrifter og skriv gerne en mail, eller læg en kommentar under blogindlægget. På forhånd tak.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar