lørdag den 3. januar 2015

Jul & Nytår 2014 ....

Jul & Nytår 2014.



Teenageren blev overrasket med et juletræ 4. advent. Hyggeligt, at have sit eget juletræ, og så kan det spises. Vi har gemt en vaniljekrans til Morten Heiberg ;)  



Besøg hos min mor i Silkeborg. Elsker at drikke te & kaffe af dette skønne stel, som jeg desværre har glemt navnet på. Er vild med både form og farve på stellet. 



Der blev bagt juleboller med nisseøl, figner, dadler og nødder hos min mor, og de blev igen rigtig lækre. De er virkelig blevet en favorit, Uhm. 

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ 

Så blev det jul og nytår igen. Du kan godt sætte kaffe over, for det bliver et af de lidt længere blogindlæg. 

For mit vedkommende blev julen holdt i Silkeborg, hos min mor sammen med teenageren, min bror og hans kæreste. Efter min løbetur langs havet og i Riis Skov midt i december, blev jeg desværre lammet af influenZa hvilket betød, at vi først d. 22. december vidste, om vi tog til Silkeborg for at fejre julen. 

Jeg havde forsøgt at jule lidt hjemme. En udfordring i det hele taget, at stå oprejst pga. feber og hoste. Men efter mange varme bade og litervis af PUKKA te, pakkede vi taskerne og drog afsted mod Silkeborg. Det er nu engang hyggeligere, at fejre julen sammen med resten af familien med god traditionel julemad. Jeg havde fået en dyrekølle af en jæger til julen, men så havde min mor samtidig fået en stor and som var optøet. Vi valgte derfor, at lade dyrekøllen ligge i fryseren og nyde den en anden dag, hvor vi er samlet igen til et lækkert måltid. 

Mit bidrag til julen var at bage nogle af Sif 's lækre juleboller fra e-julebogen som hun har lavet i samarbejde med Claus Dalby og Anette Harbech Olesen. Den kan downloades gratis på SAXO. Her findes masser af inspiration, til lækker og sund konfekt, juleopskrifter, blomsterdekorationer samt mange andre julerier og traditioner. 

De fleste billeder fra julen er overbelyst. Vil derfor spare jer for disse, men der er lidt glimt fra både julebordet, gaver og haven som blev pyntet så fint med sne 1. juledag. Det gav anledning til skønne ture rundt i haven og i området, hvor min mor bor. Mit barndomshjem siden jeg var 14 år, så jeg kender området rigtig godt. 

Jeg har valgt kun at give børnene julegaver i familien, så det tæller mine nevøer og niece udover min egen søn - og så får min mor en lille gave også. Julen handler for mig mere om nærvær og fællesskab omkring den lækre julemad frem for gaver. I stedet for, har jeg gjort det til en tradition, at lave en pakkeleg som vi leger imens stegen hygger sig i ovnen. Og der går sport i at jagte gaver på tid. Virkelig sjovt at se hvad der så gemmer sig i pakkerne, når tiden løber ud. 

I år valgte jeg, at give teenageren en lækker SACKit's WOOFit højtaler, i farven Gun Metal. Han lytter altid til musik og ønskede sig et par højtalere til sit værelse, da hans gamle var slidt ned. Han blev meget glad og overrasket over, hvor god lyd den lille højtaler har. Han kan afspille WOOFit højtaleren trådløst via bluetooth fra sin smartphone, computer eller sit tv i 3 timer på en opladning. Han kan lytte til radio på den indbyggede FM-radio eller koble WOOFit til sit dyre hi-fi anlæg som bluetooth music reciever (hvis han havde sådan et, ha) og han kan give det nyt liv med adgang til musik på internettet. WOOFit højtaleren er tung og materialerne er tydeligvis af god kvalitet. Den helt store overraskelse kommer, når han tænder højtaleren, for lyden er imponerende klar og stor. Størrelsen er perfekt, så han kan have den med i lommen når han er på farten sammen med vennerne, eller når han skal på ferie hos sin familie. 

Det er samme virksomhed som også sælger de lækre SACKit sækkestole. Tidligere på året indgik jeg samarbejde med virksomheden om, at afprøve en af deres sækkestole. Det kan du læse mere om her. - Det skal lige siges, at jeg ikke har indgået aftale om, at anbefale den lækre SACKit WOOFit! Jeg er bare så begejstret over, at kunne finde en gave der gør teenageren glad, og som op til flere gange har nævnt, at også han er overrasket over hvor god lyd den har, i forhold til højtalerens størrelse! 

Teenageren havde været en tur i Køb-Salg-Bytte Biksen i Nørregade for at finde gaven til mig. En Jamie Oliver kogebog. Han har altså lagt mærke til, at jeg næsten dagligt ser Jamie Olivers madprogrammer! Skønt, at han også tænker bæredygtigt ved at købe bogen brugt. Har ofte nævnt for ham, at det ikke er størrelsen på gaven der betyder noget. Altså prisen tænker jeg på her. Hellere finde en gave, hvor der er tænkt over, at gaven passer til personen. Og det er han god til. Min mor fik et lækkert tørklæde i grønne nuancer. Det lå i den lækre goodiebag fra Finderskeepers Christmas i Århus. Herudover fik hun en lækker håndcreme og en lilla neglelak fra Yves Roches, som også var en af de mange gevinster i løbet af året. 

1. juledag holdt vi traditionsrig julefrokost med rester fra juleaften og så suppleret vi med lidt andre julegodter. Lidt men godt, og det er netop vigtigt at tænke bæredygtigt, så det ikke ender med at halvdelen af maden ryger i skraldespanden. Skrev lidt om bæredygtighed og madspild i julen lige her.

Nytår.  
Efter jul i Silkeborg var teenageren et smut forbi sine bedsteforældre i Odense til stor julefrokost med familien på sin fars side. Da han samtidig  har en fysik/kemi eksamen i starten af januar, havde han mere brug for, at slappe af i nytåret og gad derfor ikke at tage i byen med vennerne. Jeg trængte også bare til at være hjemme, så jeg kunne nå at blive ordentlig rask og starte 2015 på en god og positiv måde. 

Da vi kun var os to lod jeg dyrekøllen, som jeg fik af en jæger kort før jul, ligge i fryseren. Valgte i stedet, at lave Lakseroulade med spinat. En supernem opskrift, og den smagte virkelig lækkert. Jeg anrettet den med en enkel tomatsalat med en dressing af skyr med citron, salt & peber, og havde et par glas Cavi art og fuldkornsflutes som tilbehør. 

Til dessert lavede jeg @cathrineyoga's lækre nytårsbrownie, der var perfekt sammen med en kugle italiensk jordbæris. En brownie der er lavet på banan, dadler, mandelmel, kokosolie, mørk chokolade og valgfrie nødder på toppen. Du kan vælge at tilsætte et par spsk. kakao. Jeg glemte det selv i farten, men brownien får en kraftigere smag og samtidig en dybere farve. Har du ikke kokosolie på lager, kan du vælge at tilsætte 2 spsk smeltet smør. 

Du kan finde mange sunde og lækre opskrifter på hendes fine blog, så smut endelig forbi og bliv inspireret. Du kan også finde hende på instagram under navnet @cathrineyoga. 

Til dronningens nytårstale, nød vi nogle lækre dadelkugler sammen med et glas Manfredi Asti. Den samme Asti nød vi til både lakse-rouladen og nytårsbrownien. 

Håber I alle havde en rigtig god jul sammen med jeres familier, og kom godt ind i det nye år. I kan se flere billeder herunder. Du kan i kolonnen til venstre læse flere blogindlæg, og i bunden af bloggen kan du se de 10 mest læste favoritindlæg på bloggen, samt de blogge og favoritsider som inspirere mig i min hverdag. 


Så kom vinteren også til Silkeborg i min mors have. Så smukt, at vågne op til sne 1. juledag, og dejligt med ture rundt i haven. 


Mokka i haven. Det ville ellers være hyggeligt, at nyde sneen 1. juledag. Dog lidt for koldt med influenZa, men smukt var det. 



Nytårsmiddagen stod på lakseroulademed spinat og flødeost. 


Lakseroulade med røget laks, flødeost & spinat, så lækkert. 



Desserten stod på @cathrineyoga's lækre brownie, som er et sundere alternativ til den syndige - hertil italiensk jordbæris. 



@cathrineyoga's lækre sunde brownie. Et godt alternativ til den syndige brownie og den passer perfekt til italiensk jordbæris. Englene synger. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar