mandag den 3. november 2014

Så fyldte teenageren 16 år....

Så fyldte teenageren 16 år. 

Morgenbordet dækket med gaver til teenagerens 16 års fødselsdag. 

Familiehygge lørdag eftermiddag med kagemand lavet på Kardemomme-boller og brownie chokoladehjerter - helt uden mel - af Anne Bech.

I går var det teenagerens fødselsdag og han fyldte 16 år! Top cool,for i den alder vil man jo altid gerne blive et år ældre - så er der adgang til flere af de "sjove" ting, ha ha! Teenageren havde bestemt sig for, at holde fødselsdag for lidt af familien i lørdags,da der var fodbold (Manchester United) på hans fødselsdag, og så var der lige nogle lektier der også skulle passes! 9. klasse er et år med lange skoledage, flere lektier og så er vennerne i den grad også vigtige. 9. klasse er også et år med terminsprøver og afsluttende eksamen, så det er derfor også vigtigt, at han får ladet op når han har fri i weekenden. 

Vi har haft travlt med at forberede fødselsdag for familien og det krævede, at Pinto blev luftet. (støvsugeren!). Teenageren er dog ikke bleg for at give en hånd med, selvom han er i perioder er meget træt pga. de lange skoledage. Han har meget tidligt lært, at han er en del af et fællesskab, og man hjælper til i det daglige. Ingen curlingmor her. Det er vigtigt, at lade dem indgå i de daglige rutiner og opgaver og lære dem at tænke selvstændigt. 

Det er en tradition, at få kagemand lavet på kardemommeboller. Har lavet kagemanden i flere år til fødselsdag som alternativ til brunsviger og wienerbrød, og ved at pynte bollerne med glasur, bliver det en sødere udgave. De plejer gerne at være et hit for både teenageren og gæsterne. 

Da jeg var løbet tør for mel, og havde set en spændende opskrift på en kage uden mel, kastede jeg mig ud i at prøve en lidt anden udgave af en brownie. Det var den kendte fitnessinstruktør Anne Bech fra Go' Morgen Danmark og ChriChri.dk, der havde postet den på hendes IG profil @trainerannebech - Den ultimative chokoladekage uden mel. Den var god, men også meget kompakt. Den kunne sagtens tåle, at blive nydt med en god vaniljeis, en kompot eller bærsauce. 

Udover kagemand og brownie, kom min brors kæreste med en stor chokoladekage med kokostopping. Man skal ikke gå ned på kage på teenagerens fødselsdag! Og det gjorde vi bestemt heller ikke. Et par hyggelige timer med familien omkring fødselsdagsbordet. 

Af familien fik teenageren både fine fødselsdagskort, strikket sokker fra farmor, pengegaver og en stor krukke slik, så der blev gumlet igennem til den helt store guldmedalje.

Jeg kom lidt sent i gang med at pakke hans gaver ind lørdag aften (nat!)Så jeg var lidt træt da teenageren vækket mig. Han ville gerne have risengrød til morgenmad på sin fødselsdag - og gaver naturligvis. Med en teenager i hopla, et par kopper kaffe og et par tændstikker i øjnene, så vågnede jeg også langsomt, ha!   

Jeg havde fundet lidt forskellige gaver i mit gaveskab. Nogle af gaverne har jeg været heldig at vinde (surprise!), og så har jeg suppleret med lidt ekstra gaver og cool cash, som han kan bruge på Tøj. Koncert. Ketchup. Fifa15 eller noget helt femte. De ryger i banken, da han er ved at spare op til en PS4. (snusfornuftig teenager!). PS3'eren er også ved at være slidt op, og så er det jo vigtigt, at være opgraderet på den front!  

Søstrene Grene faldt jeg for lidt tid siden over en skål med teksten "Be awesome today". Helt perfekt slikskål til teenageren! 

Man skal heller ikke gå ned på spagetti, så selvfølgelig fik han en pakke økologisk spagetti og en kuvert med cool cash. Så han selv kunne købe ketchup, og det han lige ønsker sig. Sammen med Nutella toasteren jeg vandt i oktober, fulgte der 2 glas nutella med. Nåede at gemme et af glassene, så han ikke nåede at spise begge på en uge! Han skulle selvfølgelig også forkæles med en økologisk øl. En "Fynsk Forår" som er en af hans yndlings special øl. Han har allerede fået sans for kvalitet, og sætter pris på en god øl med god smag! 

I sommers var jeg heldig at vinde et gavekort på Magasinet woman til køb af Pilgrim smykker for et pænt stort beløb. Så udover de mange fine smykker jeg valgte, fandt jeg også et par ure til mig selv. Kan ses her. Uret var superflot i både guld og sølv og hvilken luksus at have mulighed for, at kunne vælge et af hvert. Råt og feminint på samme tid med de små sten i urskiven og den rå urkæde. 

Valgte også at købe et ur til teenageren, så jeg kunne forkæle ham lidt ekstra til hans fødselsdag. Kan både ses på foto herunder, men også her. Synes det er mega cool, og så vil det matche perfekt til hans brune  Ralph Lauren sko med uld foer, som jeg købte til ham sidste år. Uret findes også med sort urrem. 

I Salling fandt jeg en lækker toilettaske i sort. Super praktisk når han skal på weekend hos sin far, være sammen med vennerne eller på andre rejser. Den er meget rummelig og indeholder 2 separate rum samt et mindre rum indeni. Jeg fyldte den op med Deo, tandpasta, V6 tyggegummi og showercream. Så er han opgraderet til de næste overnatninger og weekendture, og kan selv supplere med øvrige ting.

Aftensmaden blev hurtigt klaret! Havde vundet et gavekort på Aniston.dk, til Sendentanke.dk, hvor jeg bestilte en Hereford Bearnaise menu til teenageren. Han er vild med burgere, så det var ikke så tosset, at få sådan en menu på sin fødselsdag. Dagen sluttede han af med 80 sider han lige skulle nå at læse til mandag formiddag. Men med slikskålen ved sin side, gled både slik og bogstaver hurtigt ned. En hyggelig og afslappende fødselsdag lige bortset fra, at det forkerte hold vandt fodboldkampen. Mon ikke nederlaget gled ned med et ekstra stykke kage og slik. 

På fødselsdage må man godt hygge sig med slik og kage, når man i hverdagen spiser sundt og varieret. Det skal der være plads til .0)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar