fredag den 12. september 2014

Dadelkugler, en sund lille snack...

Dadelkugler, en sund lille snack.


 
I forbindelse med et interview jeg deltog i angående Food Festival 2014, kom vi ind på at tale om sunde snacks. Eline der skulle lave interviewet studere på Århus Universitet, og er ved at lave en projektopgave. Hun havde på sin blog Studiemad & Liv en opskrift på dadelkugler som jeg synes lød rigtig spændende. Så dem måtte jeg selvfølgelig prøve af. Et godt alternativ til de søde sager.   

Mange ved hvor stor en udfordring det kan være, at få en SU til at slå til. Så Eline har med det formål lavet bloggen mhp. at komme med gode tip til sund og lækker mad - til studievenlige priser. Smut meget gerne forbi bloggen. Er sikker på, at du kan hente inspiration.

Jeg er fan! og har allerede lavet dem 3 gange siden, og de er virkelig blevet et stort hit. De kan holde sig i ca. 1 uge i køleskabet, men ikke i mit, ha!


Jeg har siden eksperimenteret lidt med grundopskriften, og på denne måde, finder man ind til sine egne favoritter. 

Grundopskriften på dadelkugler finder du også inde på Elines fine blog Studiemad & Liv.

Til dadelkuglerne på de 3 fotos, har jeg anvendt grundopskriften med økologisk blåbærmarmelade, og har anvendt Urtekram mysli med Daddel og kokosnød. Den indeholder 73% Fuldkorn. Du kan læse indholdet via linket. Urtekram har flere varianter, så prøv dig frem og find din favorit. De er superlækre, og jo højere fuldkornsprocent, jo sundere bliver de. Anvender også urtekram mysli til morgenmad, og som et mellemmåltid på lidt yogurt. 

Jeg har tilsat 1 lille tsk. lakridsgranulat i massen, for lige at give den et strejf af lakrids som jeg selv er ret vild med. Har anvendt den fra Føtex til 30 kr. Pas endelig på med dosering. Den skal kun lige give kant. Det syner måske ikke af meget, men det er koncentreret. Som pynt har jeg anvendt kokos og hasselnødflager. 

Ingredienser, grundopskrift. 
  • 10 søde dadler (dem i papæske m. sten) 
  • 2 spsk kokosmel 
  • 1-2 tsk blåbærmarmelade eller en anden - prøv dig frem
  • 2 spsk cornflakes eller mysli 
  • 1 tsk kakaopulver 
  • Lidt vand til samling af massen
Pynt: 
  • Kokos 
  • Frysetørret hindbær 
  • sesamfrø 
  • evt. andet. 
Værktøj: 
  • Minihakker eller blender 
Fremgangsmåde: 
  • Fjern sten fra dadlerne. 
  • Bland alle ingredienser sammen. 
  • Tilsæt lidt vand ad gangen. 
  • HUSK at stoppe blender løbende, da den kan brænde sammen,  hvis den køre for længe ad gangen. Så ærgerligt og dyre lærepenge. 
  • Når massen er ensartet sættes den på køl i ca. 20 minutter, så den er fast. så er det lettere at forme massen til kugler. 
  • Anret i mellemtiden pynt i forskellige skåle. 
  • Tag massen ud af køleskabet og form kugler i mundrette størrelser i ca. samme størrelse.
  • Tril dem i forskelligt pynt. 
  • Anret dem på et fad, så det ser dekorativt ud. 
  • Sæt film over dem, og sæt i køleskab i 20-30 min., så de når at blive kolde og faste. 
Tip til nydelse af dadelkuglerne: 
  • Nyd dem med en kop te / kaffe. 
  • Tag dem med i madpakken eller som snack på picnic-turen. 
  • Server for gæsterne - måske de uventede. 
  • Som snack efter træning som jeg gjorde i går. Der var plads til et par stykker i lommen på mit vandbælte, i en lille boks. 

Bon appetit. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar