søndag den 28. september 2014

Århus mod katastrofer....

Århus mod katastrofer. 






















I dag deltog jeg i Aarhus mod katastrofer arrangeret af Dansk Røde Kors med Rød Catwalk, Peptalk med Lotte Heise og tøjaktion af aktionarius  Peter Beck fra Bruun Rasmussen. Arrangementet fandt sted i de rå og rustikke lokaler på Godsbanen - i Foyeren. 

Dansere fra Gøjlerskolens danseskole blev stylet af modebloggere og designerstuderende. De havde særligt udvalgt tøj fra flere genbrugsbutikker i Århus og sammensat det, så det skulle give publikum inspiration til, at sammensætte genbrugstøj efter tidens trend. DJ Nila Sky stod for tonerne til Rød Catwalk. 

Før Rød Catwalk kom Entertainer Lotte Heise, der er ambassadør for Røde Kors med en peptalk om bæredygtighed, og kunsten at gøre en forskel. Stor respekt for hendes holdning, og deler hendes store passion for bæredygtighed og ønsket om, at gøre en forskel. 

 Lotte Heise iført genbrugstøj, og hendes (farvet) brudesko. 

Rød Catwalk på Godsbanen

Rød Catwalk på Godsbanen


Frokost på Spiselauget før arrangementet.

Det var muligt at reservere bord på spiselauget, så man var sikret plads på første række til modeshowet. Det havde jeg gjort nogle dage i forvejen, og inviterede en tidligere kollega med til arrangementet. Så kunne vi nå at få os en let frokost, før arrangementet startede. 

Jeg bestilte en fiskesanwich med røget laks, sprød fennikel, syltet løg, pesto og grønt. Hertil en lækker caffelatte. Ann bestilte panko paneret fisk med sprøde fritter, citron og sauce tatar og en cola. . Fine retter begge to, og til en fin pris. 

Vi var blevet opfordret til, at tage lidt aflagt tøj med til støtte for de syriske flygtninge der lige nu befinder sig i Grenå og Ebeltoft. Så vi havde begge været i gemmerne og samlet lidt sammen. Dejligt at kunne gøre en forskel for mennesker, som absolut ingenting har. 


Lige nu er der humanitære katastrofer i Irak, Syrrien, Gaza og mange andre steder i verden. 

Søndag den 5. oktober kan du hjælpe Røde Kors Aarhus med at indsamle så mange penge som overhovedet mulig. Allerede nu kan du give et bidrag eller starte din egen indsamling på Facebook. 

Du kan også blive indsamler på en rute i Aarhus efter eget  valg og gå en tur på 2-3 timer sammen med en god ven. For bare 1000 kr. kan du skaffe husly til tre familier på flugt fra katastrofer og ødelæggelser. For 250 kr. kan du brødføde en katastroferamt familie i en måned. Og for bare 50 kr. kan du beskytte en hel familie mod malaria. 

På Røde Kors kan du se, hvordan du kan hjælpe. 

Følg Røde Kors Aarhus på Facebook og Instagram og bliv en del af Aarhus Mod Katastrofer. Ring 7010 0000 eller gå ind på Røde Kors

Bliv indsamler søndag den 5. oktober 2014


Teenageren i SUIT strik til en flad 20'er i genbrugsbutik.

Hverdagen med bæredygtighed og kunsten at gøre en forskel. 
Min passion for bæredygtighed har jeg haft i mange år, og derfor støtter jeg også meget gerne op om et arrangement som Aarhus mod katastrofer. Har selv i mange år også gået for Røde Kors. At tage 3 timer ud på en søndag  for at samle ind til katastroferamte områder, og mennesker som ingenting har - gør jeg med glæde. 

I min hverdag sortere jeg løbende tøj og andre ting min teenager og jeg ikke længere bruger. Og det er min teenager vokset op med - at gå sit skab igennem for tøj, som han er vokset fra eller ikke længere bruger. Og legetøj, bøger, spil og andre ting som han er vokset fra - og så bære vi det i fællesskab ned til Kirkens Korshær.

En stor del  af mit tøj køber jeg i genbrugsbutikker, seconhandshops og på loppemarkeder. Jeg køber ikke udelukkende tøj i genbrugsbutikker og secondhandshops, men en stor del af min garderobe er secondhand. Synes det giver et outfit mere personlighed ved at mixe nyt og secondhand. Tøjet har samtidig en historie, det skåner miljøet og pengene går til et godt formål. Tekstilindustrien er heldigvis på vej til at tænke mere bæredygtigt, og de kollektioner ser jeg altid efter, når jeg er på udkig efter nyt til min garderobe. 

Forleden var jeg i en af Århus' genbrugsbutikker for at se på efterårs- og vintertøj. Fandt både nogle striktrøjer til mig selv, og faldt også over en lækker strik til min teenager. En SUIT strik i en rigtig fin stand, som jeg skulle betale en flad 20'er for. Den vil let stå i 4-600 kr., hvis teenageren skulle købe den i en af Århus' modebutikker. Den passede ham perfekt og han blev super glad.

Støvlerne jeg lufter herunder er nogle jeg fik til min fødselsdag, af min mor. Hun kender min passion for secondhand og bæredygtighed og synes at det er supercool, at hun kan finde støvler der lige matcher i både størrelse og stil. Når jeg har besøgt hende, har vi taget en tur rundt i de omkringliggende genbrugsbutikker i Silkeborg - gerne ude på landet. Blogfotograf (støvler): Teenageren.

Hvad gør du for at bringe bæredygtighed ind i din hverdag? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar