søndag den 10. august 2014

Studiestart for teenageren & Den daglige madpakke - den økologiske uge.....

Studiestart for teenageren. 




Så er det i morgen startskuddet lyder til næste skoleår. Med ny skolereform, der betyder længere skoledage og lektie-cafe'.

Udover de 2 lektioner med idræt på skemaet, er morgenløb også lagt ind i skemaet. Thumps up for det! Motion er rigtig godt for hjerneaktiviteten, og en god start på dagen med de lange skoledage. Det er samtidig med til, at give et mentalt over-skud til de lange skoledage i 9. klasse.  

Især for en flok teenagere, der bruger mange af deres vågne timer i deres seng på bl.a. FIFA spil og smartphone, ha! 

Som en del af planlægningen for skoleåret 2014/15, har jeg fundet lidt grej til skoletasken. Ingen curlingmor her, men da vi havde været forbi Tiger i sommerferien, for bl.a. at købe "5 subject Note books", var den første sending hurtigt revet væk.   

Derfor aftalte vi, at jeg skulle købe dem til ham, imens han var på ferie. Ellers var der risiko for, at de ville være udsolgt, inden han ville nå hjem. De er gode til notater. 9. klasse er jo et eksamensår. Derfor også godt, at få lagt en god struktur fra starten af året. 

Jeg fandt også lidt ekstra skolegrej til ham i både Tiger og Søstrene Grene. Et par mapper. Kladehæfter i ægte retrostil. Viskelæder. Tegnestifter til hans opslagstavle til de vigtige informationer. Bl.a. Skoleskema og billet til stand-Up, ha! Meget vigtigt.

I lørdags blev der også opdateret med nye Asics løbesko, Suit shorts, og en Jack & Jones skjorte. Havde forberedt mig på en længere shoppetur i Århus, men med en tur i Sport24, Jack & Jones og herefter Salling, så var den shoppetur færdig! 

På vej hjem fra en af mine løbeture, fandt jeg skiltet, der hænger over opslagstavlen. Perfekt til teenageværelset, ha! 


Teenagerens værelse, med opslagstavle & højt arbejdsbord. 


Min søde veninde igennem mange år, har i foråret været en tur i Tyskland og købte et par Nutellaglas til mig. 800 gram! Og jeg tænkte, at sådanne skoleting nok glider lettere ned, med et glas Nutella, ha! I en periode var det muligt, at designe sin egen Nutellamærkat på Nutella Danmark Facebookside, og få den tilsendt. Det var et stort hit. Jeg gav ham et mindre glas i ferien. Læs her



Fik også lavet mærkater til både nevøerne og niecen. De har hver fået et lille Nutellaglas med navn på i feriegave. Og det gav klart point på moster-kontoen, ha! 

Den daglige madpakke - Den Økologiske Uge. 



Skoletid betyder også for mange madpakketid, og det kan for mange være en udfordring for mange forældre. Den Økologiske Uge sætter fokus på gode tips til madpakkerne. På hjemmesiden Den daglige madpakke - den økologiske uge, kan du få gode tips til madpakken, så du kan gøre det let i din hverdag.

Har altid godt kunne lide, at lave madpakkerne både til min søn og jeg, men derfor kræver det jo lidt planlægning i hverdagen. 

På min søns skole, er der for 2. år i træk skolemadsordning med økologisk mad. Derfor er jeg en af de forældre der ikke skal stå tidligere op, for at lave mad pakke længere til ham. Men det har jeg gjort, og kender derfor godt udfordringen i, at få lavet en lækker, inspirerende og sund madpakke. At få fyldt køleskabet op med diverse frugt & grønt, sunde snacks, forskelligt pålæg og brød. Og i en travl hverdag, skal alt gerne klappe om morgenen. 

Jeg valgte tidligt, at inddrage min egen søn. Det gjorde jeg, ved at tage ham med i supermarkedet i løbet af weekenden. så han kunne være med til, at vælge pålæg, frugt & grønt samt sunde snacks til madpakken. Det gjorde det hele meget lettere. Jeg har i alle årene haft madpakketjansen alene, og ved at inddrage ham tidligt, slap jeg for diskussionen om, hvad han ikke kunne lide, og ikke ville have med i madpakken. Heldigvis har han aldrig været kræsen. Det var helt sikkert med til, at gøre madpakkeprojektet en del lettere.  Men der er også nogle fødevarer, som egner sig bedst til, at blive spist hjemme. 




Pølsehorn lavet på grahamsmel & lammepølser m. ketchup. 

Afhængig af alderen på barnet, er der også vigtige hensyn at tage. For nogle børn er det en tryghed at vide, at madkassen indeholder det samme hver dag. Andre børn finder det sjovt med små overraskelser. En vigtig ting er bare, at det skal være sundt og lækkert. Så er man sikker på, at at barnet får spist sin madpakke i løbet af dagen, og får "brændstof" til hele skoledagen. 

Madpakkeprojektet gælder jo ikke kun børnene. De voksne skal også have en madpakke med. Ikke alle arbejdspladser har en kantine, hvor det er muligt at købe mad. Det kan også løbe op i mange penge, hvis man skal købe mad i en kantine hver dag. Så det gælder om, at finde på noget, der både er let at have med, og som er sundt & lækkert. 

Et godt bud, er en rest fra aftensmaden, og anvende små bøtter til frugt & Grønt. Cultura/skyr, urtekram mysli og lidt sunde snacks til når man bliver småsulten. For at undgå, at der kommer et udsving på blod-sukker barometeret i løbet af dagen. 

Og så er det en god ide, at medbringe en vandflaske med koldt vand. Hvis du arbejder på kontor, så sæt en kande koldt vand på skrivebordet. Så du husker, at drikke vand i løbet af dagen. Udover kaffe & te. Gode vaner gør hverdagen god.:0) 





Hvad er dit bedste madpakketip? 

Del det meget gerne i kommentarfeltet herunder. 

Sommerhilsner 

Smil Lene .0))

Ingen kommentarer:

Send en kommentar