torsdag den 15. maj 2014

Varme hveder så englene synger - Original & Nyfortolkning....

Varme hveder så englene synger - Original & Nyfortolkning. 


I morgen er det St. Bededag, og derfor står den i traditionens tro, på varme hveder i mange danske hjem. 

Efter at have surfet lidt rundt for at finde en lækker opskrift på hveder, fandt jeg 2 som jeg bare måtte prøve af. En traditionel opskrift på hveder, og så fandt jeg en spændende opskrift fra Karolines Køkken på hveder med æble og vanilje, som jeg har lavet en nyfortolkning af. 

En sundere udgave end den traditionelle, og den skal nydes til morgenbordet i morgen på St. Bededag. Glæder mig til at smage dem. Vil lige indskyde, at jeg har fundet den skønne tekop i en genbrugsbutik i Århus, mener prisen var 25 kr. Jeg knuselsker den.

Kaklerne har jeg fundet hos en antikvar i Latinerkvarteret, og de stammer fra et gammelt kakkelbord, som han havde sat til storskrald. De har fået "nyt liv" hjemme hos mig, og en god måde, at integrere kakler i sit hjem.



Opskriften på den traditionelle hvede, har jeg fundet på madbloggen Valdemarsro.dk

Jeg vidste, med sikkerhed, at hun havde lavet Varme hveder. Nu kender jeg madbloggen rigtig godt, og ved med sikkerhed, at hendes lækre og meget inspirerende opskrifter, altid er gode. Uhm. 

Hun anvender kardemomme og det er bare prikken over i'et og med til, at fuldende den gode smag. Sammen med smørret der smelter ned i den lune ristet bolle, smagen af kardemomme og den sprøde krumme, så synger englene virkelig her i stuen.

Teenageren nåede at spise 2 af dem inden han tog afsted i klub, og han synes også de var rigtig gode. Uhm. 

Traditionelle hveder. 

Antal: 16 stk. 

Ingredienser:
  • 100 gram blødt smør 
  •   ½ tsk. groft salt 
  •   1 spsk. sukker (har brugt rørsukker) 
  •   1 tsk. kardemomme 
  •   2 dl. mælk. (har brugt sødmælk)
  •  40 gram gær 
  •   2 æg 
  • 450 gram hvedemel 
Fremgangsmåde:
  • Lun mælken op til den er 35 grader varm (fingervarm).
  • Rør æg, gær og sukker i den lune mælk. 
  • I en skål blandes mel,salt, kardemomme og det bløde smør smuldres i mel-blandingen. 
  • Ælt nu de to blandinger sammen, til dejen bliver smidig og lækker. 
  • Lad dejen hæve i en skål et lunt sted med viskestykke i 1 times tid, - kan også kold-hæve i køleskabet natten over.
  • Tag dejen ud på et bord, drysset med mel og ælt den godt igennem. 
  • Del dejen i 16 stykker og form dem som boller, som sættes tæt på en bageplade med bagepapir, uden at de røre ved hinanden. 
  • Lad dem hvile med et rent viskestykke over, i en times tid. 
  • Pensl bollerne, hvorefter de bages i en forvarmet ovn ved 180 grader i ca. 12-15 minutter til de er lysebrune. (hver ovn er forskellig, så hold godt øje med dem). 
  • skæres midt over, og ristes, og nydes med smør. 
Bon appetit. 

Hveder med æble, vanilje og grahamsmel - et sundere alternativ. 
Der har spredt sig en skøn duft af et nyt hold hveder, som jeg bagte lidt senere i aften. Jeg har allerede nydt 2 af de traditionelle hveder, så jeg må vente med, at smage disse fantastiske hveder til morgenbordet, i morgen, sammen med teenageren. 

Han er lige kommet hjem fra klub, og gik mod køkkenet, med det samme da han kom ind ad døren. Da han så dem udbrød han, Uhm, her dufter godt, og hvor ser de lækre ud. "Skal vi have dem til morgenbordet i morgen"? og ja, han glæder sig også til, at smage dem i morgen. 

Opskriften er en nyfortolkning af Hveder med æble og vanilje, fra Karolines Køkken(Arla). Jeg har valgt, at lave et lidt sundere alternativ. Har tilsat grahamsmel og lavet lidt småjusteringer.  


Hveder med æble, vanilje og grahamsmel. 

Antal: 16 stk. 

Ingredienser:
  •  40  gram gær. (anvender økologisk). 
  •   2  dl. sødmælk (anvender økologisk). 
  •   2  æg (anvender økologisk).
  •   3  spsk. rørsukker (anvender økologisk).
  •   1  tsk. stødt kardemomme
  •   2  tsk. vaniljesukker (eller ½ vaniljestang). 
  •   1  tsk. groft salt 
  •   2  syrlige æbler, fx Belle Boskoop
  •  50 gram grahamsmel, ca. 
  • 500  gram hvedemel, ca. prøv dig frem. 
Pensling: 
  • 1 æg
  • 1 spsk vand
Tilbehør:
  • smør 
Fremgangsmåde:
  • Smelt smør og mælk for svag varme (fingervarmt). 
  • Rør gæren i, så den opløses helt. 
  • Pisk æggene heri, og tilsæt kardemomme, sukker, salt og vaniljekorn (mas dem med lidt sukker), hvis du anvender vaniljestang.
  • Bland grahamsmel og vaniljesukker (hvis du anvender vanilje-sukker)sammen, og vend det i dejen.
  • Skræl æblerne, og riv dem groft ned i dejen. 
  • Sigt hvedemel i lidt ad gangen, til det bliver en ensartet let dej. 
  • Lad dejen hæve tildækket et lunt sted i ½-1 time. 
  • Ælt dejen godt igennem på et mel-drysset bord og form 16 hveder. 
  • Sæt hvederne tæt sammen på en bageplade med bagepapir. 
  • Lad dem efterhæve ca. 20-30 minutter. 
  • Tænd ovnen på 180 grader - varmluft. 
  • Pisk æg og vand sammen, og pensl hvederne. 
  • Bages midt i ovnen i ca. 12-15 min. De skal være lyse. 
  • Lad dem køle af. 
  • Flæk hvederne, og grill dem gyldne på skærefladerne. Du kan også lune dem på en brødrister, hvor de lunes på skærefladerne. 
  • Nyd dem med smør.   
Du kan se originalopskriften på hvederne, på Arlas hjemmeside, lige herNederste foto af hvederne, er venligst lånt af Arla.  

Bon appetit. 


¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Har du fået hveder i dag, og bagte du dem selv, 
eller valgte du, at købe dem? 

Husker du traditionen om, hvorfor vi spiser 
hveder, dagen før St. Bededag? 

Bedste St. Bededagsferie til dig. 

Smil Lene .0)) 

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Ingen kommentarer:

Send en kommentar