fredag den 9. maj 2014

Nyfortolkning af Æble-/kanelkage v. Kage-dronningen Annemette, og Pukka Te-Favoritter ....

Nyfortolkning af æble-/kanelkagen, af Annemette fra den store bagedyst.

I denne uge, har Ude & Hjemme et tillæg til bladet, udarbejdet af kagedronningen Annemette Voss, der i 2013, vandt den store bage-dyst. Og selvfølgelig stak hun også af med 1. pladsen i juledysten, der blev vist i december 2013. Hun er en sand kage-mester. 

Ville elske, at kunne gøre hende kunsten efter. Jeg har en stor passion for både at bage og lave mad, men jeg når hende ikke til sokkeholderne, når det kommer til hendes evne for, at dekorere kager. Men mine kager smager godt, og det er for mig en vigtig faktor. Mit udtryk er dog lidt mere rustik, i forhold til hendes evne for præcision! 


I foråret efterspurgte Annemette opskrifter på forskellige kager, som hun ville afprøve. Nogle af kagerne, ville hun så arbejde videre med i en nyfortolkning, og enkelte af dem ville så blive bragt i Ude & Hjemme, som et tillæg til bladet. 

Jeg valgte at give hende opskriften på en æble-/kanelkage. En opskrift jeg har fået af min mor for mange år tilbage, og som er blevet bagt et utal af gange. Den er blevet rost til skyerne hver gang jeg har serveret den til både familie, venner og kolleger på Århus Sygehus. Og de er blevet nydt med stor velbehag af såvel læger, sygeplejersker og lægesekretærer. 

Jeg var spændt på, hvad sådan en kagedronning ville sige til min opskrift på æble-/kanelkage, og ventede i spænding på, om det var noget hun kunne bruge til noget. Hun fik jo bud på rigtig mange lækre kager, hun kunne prøve af.  Nu var jeg så ved at sprænges af nysgerrig efter lidt tid og var nødt til, at spørge hende om hun havde haft tid til, at prøvebage æble-/kanel kagen, og om hun kunne lide den.  

Det skal lige siges Annemette var i en proces, hvor hun på få dage skulle bage 60 forskellige kager, der også lige skulle fotograferes til hendes kagebog. Så hun boede nærmest i sit køkken i de dage, de 60 kager skulle bages. Annemette var positiv og var vild med den. Og en sand bagemester som hun jo er, så lavede hun selvfølgelig en nyfortolkning af min mors opskrift på æble-/kanelkage. At hun så samtidig har valgt, at tage den med som en af de 8 kager i tillægget til Ude & Hjemme i denne uge, gjorde mig glad og stolt. Annemette er en stor inspiration. Hendes fine nye bagebog "Bagelyst" kommer med sikkerhed til, at stå på min hylde og den vil med sikkerhed blive brugt flittigt. 

Vil du nå at have fat i hæftet, så er det i denne uges Ude & Hjemme. Jeg ved godt, hvad der skal bages i weekenden! Vil du læse mere om Annemettes bagebog Bagelyst der udkommer i maj, læs med her

Opskriften på min æble-/kanel kage og muffins som original opskrift, kan findes lige herBilledet er lidt uskarpt med mit antikke kamera, men både kage og muffins smager fantastisk, og de går lige i hjertet på mange kageelskere. Bon appetit. Du er meget velkommen til at låne opskrift, og er du blogger,  så link gerne til min blog .0)Det er god stil! tak... 


Pukka te. 
Jeg var lige et smut forbi Ren Kost, der ligger i Jægergårdsgade for at købe en ny forsyning te. Min favorit te, er fra mærket Pukka. Helsekostbutikken har en stor kurv stående, med en masse forskellige tebreve, hvor det er muligt at købe forskellige varianter. Hovedsageligt te fra Pukka og YOGI. Begge er økologisk te, og med rigtig god smag. De bliver ikke bitre og så er der det en god måde, at få testet forskellige te på, før man køber en æske med 20 stk. Jeg købte 16 løse tebreve til 45 kr. Normalprisen er ca. 43 kr. for 20, men når jeg kan købe så mange forskellige, så gør det ikke noget, at det bliver en smule dyrere. 

Du kan læse mere om Pukka te her



Hvad er din favorit kage, og te mærke / variant? 

Bedste Weekend Hilsner 

Smil Lene . 0)) 

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Ingen kommentarer:

Send en kommentar