onsdag den 16. april 2014

Morgenboller med græskarkerner og kakao, og Selfi' med Nü by staff woman pallietshorts...

Nu hvor teenageren har påskeferie i denne uge, og vi ikke har planlagt de helt vilde ture, men bare hjemmehygge, løb for mit vedkommende og fodbold for ham, vil jeg bage lidt lækkerier, vi kan hygge os med. 

Forleden surfede jeg lidt rundt, for at søge inspiration til nogle lækre boller, og kom forbi bloggeren MissMuffin, som havde en opskrift på lækre morgenboller, med græskarkerner og kakao, så dem måtte jeg prøve. 



Jeg lavede dejen i går aftes, og lod dem stå natten over til hævning i køleskabet. Da det er en koldhævsdej, bliver den lidt klistret, så jeg valgte, at tilsætte en smule hvede-mel, for at de ikke var alt for klistret, når de skulle formes til boller. Ellers kan man lave tricket med at bruge 2 skeer, til at sætte dejen på en bageplade. De er supernemme at lave. 

Jeg erstattet Urtekram vildrug fuldkornsmel, med Amo fuld-kornsrugmel. Havde ikke vildrug på lager, og det fungerede superfint. Bollerne kommer ikke til at smage af kakao, men farven fra kakaoen og mixet med den mørke sirup, giver dem en fin dybde og smag samt et fint rustikt udtryk. Når de er kølet helt af, kommer smagen til sin ret, og især med en god honning, her serveret i en hævekurv. Uhm. 


Morgenboller med græskarkerner og kakao.

Antal: 8-10 stk. 

Ingredienser: 
25 gram gær
 4 dl vand 
 2 spsk kakao
 1 spsk mørk sirup
 1 tsk groft salt
1½ dl græskarkerner
 3 dl vildrug fra urtekram (Alm. rugmel kan fint anvendes).
 2 spsk Hvedemel, ca.  

Sådan gør du: 
  • Rør gæren ud i vandet
  • Tilsæt kakao, sirup, salt, græskarkerner og vildrug, og rør det godt sammen. 
  • Tilsæt hvedemel lidt ad gangen, til dejen er fast, elastisk og let klistret.Prøv dig frem, har angivet ca. mål. 
  • Dæk skålen med husholdningsfilm, og lad den hæve på køl natten over.
  • Tag dejen ud og form dejen til ca. 8-10 boller, tilsæt evt. lidt hvedemel, da dejen kan føles klistret. 
  • Brug evt. tricket med 2 skeer, og fordel dejen i 8-10 lige store klumper med afstand, på en bageplade med bagepapir. 
  • Lad dem efterhæve imens ovnen varmes op til 200 grader. 
  • Bag bollerne i ca. 12-15 min. indtil de lyder hule, når du banker på dem. Hver ovn er forskellig, så hold øje med dem.
  • Lad dem køle af på en bagerist

Bon appetit. 


Selfi' med Nü by staff woman pallietshorts. 
Jeg har tidligere blogget om Nü by staff woman palliet-shorts her, og min  Nü by staff woman top her, hvor jeg også har pallietshorts på under toppen, det kan ikke ses, men det gør, at det virker knapt så bart.  

Tog lige et påskeselfi' af mine shorts, for at vise, hvor fine de er. Jeg elsker at have dem på, og skønne her til foråret. De kan fås på webshoppen lige her, med 50%. I dag har jeg stylet dem med et par My Sense Graphic no. 13 - strømpe-buks, H&M blondetop og B&CO sko, som jeg har blogget om tidligere, og kan læses her

Skoene har jeg købt i en genbrugsbutik i Århus til kun 30 kr., i en rigtig god stand. De er super fine til både forår og sommer, og elsker farven, som matcher toppen rigtig godt. De kan ses sammen med toppen, i et tidligere blogindlæg fra februar lige herJeg anvender en sort lun strik fra Saint Tropez med stjerne på, og min Only Skindjakke, når jeg skal ud. Det er lige koldt nok,  at have bare arme endnu. Mon ikke snart det lune forår er på vej, så det er muligt, at få lidt sol på de hvide arme, ha! 

Man kan gøre nogle rigtig gode kup i både Secondhand butikker og rundt omkring, på de mange loppemarkeder. Elsker at gå på jagt efter loppefund, og integrere dem i min garderobe, eller i mit hjem. Det giver mig en helt speciel glæde, at finde noget som jeg slet ikke vidste, jeg ledte efter. Just love it. 




Er du også vild med secondhand?

Hvad er dit største kup, som nødvendigvis ikke behøver 
være dyrt, men bare gør dit <3 glad?

Glade Påskehilsner 

Smil Lene .0)) 

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

2 kommentarer:

  1. Shortsene er rigtig fine og sommerlige :) Du ser godt ud med dem.

    Hav en god Påske, Lene :)

    SvarSlet
  2. 1000 tak Malsen, er også superglad for dem.

    rigtig dejlig påske til dig, kh Lene. :0))

    SvarSlet