lørdag den 26. april 2014

Food Festival 2014, og min oplev-else af Food Festival 2013 som Foodie, vil du med i år?

Food Festival 2014, Tangkrogen Aarhus. 


Jeg kan næsten ikke vente til det bliver September. Hvert kalenderblad bliver sirligt revet af. Hver dag. Og en dag tættere på Food Festival 2014, der finder sted 5. - 7. September 2014, på Tangkrogen, i forbindelse med Århus Festuge. 

Du kan læse mere om hvad Food Festival 2014 er, og hvad programmet for 2013 indeholdte. Det endelige program for 2014, er endnu ikke klar, men jeg glæder mig til at se, hvor jeg skal arbejde. 

Sidste år deltog jeg som frivillig på Food Festival. Jeg havde fået 2 vagter tildelt, 2 forskellige steder. Jeg ville gerne prøve forskellige områder, for at møde forskellige foodies (Foodies = frivillige). 

1. vagt. 
Første vagt var fredag, hvor jeg mødte ind kl. 12, blev registreret og fik udleveret t-shirt, drikkedunk og en badge til t-shirten, og havde som foodie adgang til VIP-teltet, hvor der blev serveret lækker mad, lavet af kokkeelever. Så jeg startede min vagt med en lækker buffet. Mums. 

Min vagt foregik på Kokke- og Madskolerne. Der var i telte arrangeret Kokke- og madskoler, hvor der var sat køkkener op til formålet. Her havde vi som foodies ansvaret for, at alle råvarerne til de enkelte kokke- og madskoler blev fordelt korrekt, og stod klar ved hvert enkelt station, samt al forberedelse og klargøring af de enkelte stationer. 

Det var alle lavpraktiske opgaver, at hver station havde det rette antal køkkenting og service, og de skulle fremstå rene og præsentable. Også gulvet skulle vaskes med gulv-maskine, service vaskes op, og bringes hen til stationerne. Vi rendte rundt som små myrer, for at få det hele til at gå op i en højere enhed, og med et godt fællesskab og samarbejde. 

Lær at bage Macarons - en lille fransk godbid 

Mad- og Kokkeskolen jeg deltog i, var Fredag eftermiddag, og de som har fulgt med i "Den Store Bagedyst", kender også Nana som i 2012 vandt kagedysten, og der skulle på denne madskole bages Macarons. 




Som foodies skulle vi servicere Nana og deltagerne, så alting gled i den tid madskolen varede, og samtidig var det jo muligt, at få nogle gode tips fra Nana, under processen. Det er en tidskrævende proces, at bage de fine franske lækkerier, så derfor var madskolen sat til 3 timer. Herefter fulgte oprydning af stationerne, så det stod knivskarpt til næste Kokke- og madskole om Lørdagen. 

Det var et team af meget engagerede foodies, og det var både sjovt og meget lærerigt, at arbejde under en køkkenchef, der stod for at guide os før, under og efter madskolen. En "ja tak" type, så det grinte vi meget af, men han vendte den om, så det var ham som sagde "ja tak" til os. 

Vi fik også tid til, at gå en tur rundt på festivalpladsen og suge indtryk til os, og smage på en masse lækkerier. Og ja, det var et mekka af mad og sanseindtryk. Det var vigtigt, at vi som Foodies var "klædt på", så vi kunne guide gæsterne, hvis der kom nogle hen og havde spørgsmål af varierende art. 

En meget lærerig og sjov dag, jeg sent vil glemme. Det endte med, at vi fik natmad, da oprydningen trak ud. Men det var også toplækkert, da vi fik en lækker eksotisk Thaisuppe og hjemmebagt brød, at afslutte dagen på. Ikke så ringe endda.

Der var flere Kokke- og madskoler i gang på en gang. Madskolen Rivercottage trak ud, så vi måtte give en hjælpende hånd, og en meget sjov og lærerig oplevelse, at være fluen på væggen hos de 2 spændende kokke. 



Foodies bliver ikke aflønnet, men har adgang til VIP teltet, hvor vi fik et antal måltider, der svarede til vores vagter, og her blev der også kræset for os, med en masse lækre retter af dygtige og engagerede kokkeelever. 

Lørdag havde jeg fri. Her brugte jeg dagen på, at besøge Festival-pladsen. Som foodie var der fri adgang på fridagen. Jeg nød stemningen på festivalpladsen, smagte på en masse lækkerier, og deltog i flere shows. Bl.a. med Lakridskongen Johan Bülow og Nana, der bagte lakridskage. Lars Hjortshøj underholdt som konferencier. 

Der var kamp om lakridserne, der var sat på bordene rundt omkring i teltet, og sjovt at se, hvordan børnene kræsede rundt om dem. Lars Hjortshøj troede i første omgang, at opmærksomheden skyldes ham, da mange vimsede rundt ommkring ham. Men han fandt hurtigt ud af, at det skyldes den store interesse for Johan Bülow lakridserne, der stod på bordet hvor han stod, ha!. 










Søndag havde jeg vagt fra morgenstunden, så det var allerede fra kl. 09.00, at jeg var på pladsen igen. Startede dagen med, at blive registreret, få udleveret ny t-shirt, drikke-flaske og badge, inden jeg kunne gå i VIP teltet, og nyde en lækker morgenmad, inden vi samles på en ny post. 

Min vagt foregik i FOODBAR, med salg af økologisk Øl, saft og slushice. Det var en hel anden type leder, som gav os "frihed under ansvar", og fællesskabet var rigtig godt. Vi hyggede os, og havde det rigtig sjovt, og der blev langet en masse over disken, så vi havde et godt salg. En rigtig god dag, med masser af nye indtryk, og endnu engang en masse lækker mad i VIP teltet. I vores pauser nåede vi også et smut rundt på Festivalpladsen, for at suge indtryk til os, og smage på alle herlighederne. 

Er du blevet nysgerrig, på det at være frivillig på Food Festival 2014, kan du læse mere her, og se denne video fra Festivalpladsen. Den kommer lidt længere nede på siden, når du klikker på linket. Bare scrol ned.

Du bliver som foodie ikke aflønnet, men du vil få en masse oplevelser, med en masse engagerede foodies, og kommer til at opleve Food Festivalen indefra.  

Du kommer til, at arbejde sammen med en lang række profes-sionelle mennesker fra det gastronomiske køkken, et sandt mekka af mad-entusiastier, udover de mange foodies du vil møde. Et stort fællesskab,og ellers kan du bare suge til dig af indtryk, og gode tips.  Du har mulighed for, at tilmelde dig områder som interessere dig, men en vigtig ting er, at du er fleksibel. Det er et stort koordinerings-arbejde, at få så stor en Festival til at glide. 

Som tak for hjælpen for din indsats, får du en goodiebag med lidt forskellige produkter og blade. Herunder ses et udvalg af de produkter, som jeg havde samlet sammen på festival-pladsen, udover de ting som i forvejen lå i min goodiebag. 



Nettet bruger jeg til mine indkøb af dagligvarer, i stedet for, at købe plasticposer, for at skåne miljøet. Food Festivalen har oprettet en Facebook side, hvor der på nuværende tidspunkt, er åben for tilmelding som Foodie. Så skynd dig ind og tilmeld dig, hvis det er noget for dig.

Du kan læse i programmet fra 2013, hvilke aktiviteter der er, indenfor de forskellige områder. Mange foodies siger på gensyn, da de slet ikke kan lade være, med at del-tage i Food Festivalen igen. Jeg glæder mig. 


¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Ses vi som foodie på Food Festival 2014? 

Mad-glade hilsner 



¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Ingen kommentarer:

Send en kommentar