torsdag den 27. marts 2014

Stemningsbilleder fra min søns kon-firmation i Frimurerlogen i hjertet af Århus.....

Stemningsbilleder fra min søns konfirmation april 2013. 


Det er snart tid for årets konfirmationer, en fest der har stor betydning for de unge, der har valgt at blive konfirmeret. 

Min søn blev konfirmeret sidste år i Skæring Kirke. Beslutningen om, at han ville konfirmeres, kom sent. Det betød, at den største udfordring lå i, at finde et lokale, hvor det var muligt at holde hans store fest, for sin nærmeste familie. 

Mange reservere lokale flere år i forvejen, når de får datoen. Vi havde få måneder til at finde det rette sted. Kabalen gik heldigvis op efter at have ringet rundt til adskillige steder, hvor alt var booket. Løsningen blev Frimurerlogen. En smuk gammel festsal, som ligger i det skønne latinerkvarter, i hjertet af Århus. Udover den meget smukke festsal, er der både gode køkken- og toilet faciliteter. Festsalen er beregnet til 50 gæster. 

Vi var i alt 30 til min søns konfirmation. Det var meget passende, for så var der god plads til, at gæsterne kan gå rundt. Og samtidig var der også god plads til underholdning i midten af festsalen. Vi havde afbud på ca. 10 gæster, og det må man altid forvente i konfirmationstiden. 

Min søn og jeg lavede et buffetbord tæt på køkkenet, Så gæsterne selv kunne hente mad. Min veninde havde samtidig let adgang til at anrette og tømme fade. Det fungerede rigtig godt. Og så placerede vi et mindre bord op ad væggen, med plads til hans gaver. Det er jo vigtigt, ha! 

Der kom hyacinter og andre forårsblomster på bordene og i vindueskarmene i gamle hyacintglas. Buketter af tulipaner få steder på bordene og på buffetbordet. De hvide duge blev dekoreret med sølvstjerner samt et flag på hans plads og gavebordet. Enkelt og stilrent, og med charme og sjæl fra lokalet. 

Min søn gik i starten ikke rigtig op i hverken stil, farvevalg m.v. Som han udtrykte det, så lå farvevalget af servietter uden for hans kompetencer, ha!. Men da vi så kom til at skulle dække bord, fandt han alligevel stor interesse i, at stemningen blev lige i hans ånd. Han lavede også selv bordkort, selvom han synes det var rigtig hårdt, at skulle skrive 30 navne i hånden med en sølvtush og putte glimmer på.

Det lykkedes også at flette en bordplan fint sammen.  Ved hjælp af små sedler kunne vi i første omgang flytte rundt på dem, da bordet var dækket. Det var et godt værktøj. Han blev også meget tilfreds med resultatet. Det udtrykker han også meget godt på et af billederne i serien herunder. Nu ved han også hvad det kræver af forberedelse, at dække op til en fest, og Dronning Margrethe som hang på et billede bag hans plads, "blinkede" også til ham, med et "godt gået". Det var snorlige. Og med en fin rød tråd!.

De første billeder er taget et par dage før hans konfirmation. Med en masse forberedelse, af både mad og bagning af kager til buffet var det dejligt, at vi kunne få lokalet 2 dage før. Der følger herefter nogle billeder fra selve konfirmationen. Billeder med en masse forskellige gæster som I alligevel ikke kender, gemmer jeg til familiealbummet. 

Beklager billedkvaliteten af nogen af billederne. Det står min ønskeliste, at få et nyt kamera, så jeg kan tage skarpe billeder til min blog. Det er ved at være lidt "antik", men I kan forhåbentligt få et indblik til indretning og borddækning til konfirmation med billederne. 











Det er en stor begivenhed, for et ungt menneske, som træder ind i de "voksnes rækker". Det kræver derfor også meget planlægning af festen, og godt at inddrage den unge i festen. Nogle konfirmander ønsker, at tage meget del i festforberedelserne - andre en smule.

Han bestemte selv menuen, som stod på:
    • Forret:   Lakseroulade m. brød
    • Hovedret: oksemørbrad + langtidsstegt lammekølle m. fløde-kartofler og tomatsalat m. bøf-mozarella og græske salater.
    • Dessert:  Kagebuffet m. 2 islagkager fra Ryå is, Heibergs Brownie, Æble-/kanel muffins m. chokolade, Banan muffins m. chokolade, og så fik han som en overraskelse, en cool Manchester United kage m. Rooney. 
    • Drikkevarer: hvid- og rødvin, Summersby / Cider, sodavand, vand, kaffe & te ad libitum.













For at sådan et arrangement køre på skinner, er det vigtigt med en solid hjælp i køkkenet. Her med tungen lige i munden, da der skulle brygges kaffe. (Rikke er kun te drikker). Det havde jeg i min veninde, igennem rigtig mange år. Dagens køkkenchef og uundværlige køkkenhjælper. Af <3 TAK Rikke, havde ikke klaret dagen uden din hjælp. Hun styret køkkenet med hård hånd! 

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Skal du selv have konfirmation i år, og har du brug for gode tips til planlægning, mad, pynt m.v., er du meget velkommen til, at skrive i kommentarfeltet eller på min blogmail i højre side af bloggen.  

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Ingen kommentarer:

Send en kommentar