torsdag den 20. februar 2014

Lækre pølsehorn og lidt om Sofia Manning & Mie Kaae, Dorthe Rindbo + "Giv dig selv"....

Lækre pølsehorn. 


Igår aftes lavede jeg de lækreste pølsehorn. Da jeg ikke havde alle ingredienser til opskriften som jeg normalt bruger, fandt jeg en anden opskrift, og de blev rigtig gode, tilsat lidt grahamsmel + A38, bliver de også lidt sundere, uden at de bliver for grove og tørre.  

Grundopskriften på pølsehorn ala snobrød med pølser: 

Ingredienser: 
  •  25 gram gær
  •  25 gram smør - Kærgården kan også anvendes.
  • 1/4 l mælk (2,5 dl).
  •   2 tsk sukker.
  • 3/4 tsk salt - groft køkkensalt.
  •   1 dl A38 / Yougurt naturel /Cultura naturel. 
  • 350 gram hvedemel. 
  •  50 gram Grahamsmel. 
  •   5 pølser du halvere, så du får 10 pølsehorn.
  •   1 æg til pensling, eller lidt kaffefløde.
  • 1-2 spsk. sesamfrø til pynt. 
Den originale opskrift lyder på 400 gram hvedemel, men jeg har erstattet 50 gram hvedemel med grahamsmel, et sundere alternativt og samtidig uden at de bliver for grove og tørre.  Opskriften passer til 6 pølsehorn, men du kan sagtens få 10 pølsehorn ud af dejen når du halvere 5 store pølser. Jo højere kødprocent des bedre synes jeg de bliver. Evt. nogle lækre krydret pølser. 

Fremgangsmåde: 
  • lun mælk og smør for svag varme. Fingervarmt. 
  • Opløs gær heri og tilsæt salt, sukker og A38 i. 
  • Bland ca. 50 gram grahamsmel i og pisk med piskeris, så dejen bliver klumpfri, tilsæt så hvedemel lidt ad gangen, indtil dejen får en god blød konsistens uden at klistre, dog ej for fast.  
  • Stil dejen til hævning et lunt sted ca. 1 times tid eller mere. 
  • Ælt nu dejen let igen, og del dejen i 10 ca. lige store stykker. 
  • Rul hver klump til en lang pølse, og slyng den omkring hver pølsestykke, og sæt dem på en bageplade med lidt afstand.
  • Lad dem efterhæve ca. 30 min. 
  • Pensl med æg eller kaffefløde. 
  • Drys sesamfrø med let hånd på pølsehornene.
  • Tænd ovnen på 175 grader.
  • Bag pølsehornene midt i ovnen til de er gyldenbrune. 
  • Køl dem let af, så de er lune når de skal spises. 
Nydes med en ketchup / sennep i god kvalitet. 

Madpakketip: 

  • Put lidt ketchup i en lille boks med tæt låg i madkassen, til at nyde pølsehornet. Børnene vil else det. 
Originalopskriften som jeg har anvendt og freestylet lidt på kan findes her: http://www.arla.dk/opskrifter/Polsehorn-/#WriteAComment

 Sno dejen omkring pølserne og servér med en go' ketchup. Mums. 




Lækre snoet pølsehorn - lækre til madpakken & picnic. Bon appetit.

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ 

Fra pølsehorn til coaching er der et stykke vej, men her på bloggen er der plads til begge dele - også i samme blogindlæg. 

Hvad vil du virkelig? - Sådan realisere du din livsdrøm af Sofia Manning & Mie Kaae. 

Redskaber og inspiration til det liv du drømmer om. Her er hvad de skriver bag på bogen: 

Hvis du fortsætter med at leve dit liv, præcis som du gør nu, vil det så give mening? Og vil det så være alt det, du drømmer om, livet skal være?

Hvis du stiller dig selv spørgsmålene: Hvordan har jeg virkelig lyst til at have det? Hvad er vigtigt for mig? Og hvis du tager dine svar alvorligt, hvordan vil dit liv så se ud?

Valget er dit. 

Sofia Manning og Mie Kaae har mødt tusindvis af mennesker, der har haft brug for hjælp til, at finde deres vej i livet. 

I denne bog videregiver de deres erfaringer med at coache andre og FORTÆLLER ÆRLIGT, hvordan de selv bar sig ad med, at få deres drømme til at lykkes, også da det hele så sort ud. 

Denne bog indeholder REDSKABER, og er en INSPIRATION til dig der: 
  • Vil vide, hvordan du får det liv, du drømmer om.
  • Er i tvivl om, hvad du virkelig vil.
  • Har travlt og ikke altid synes, livet giver helt så meget mening som det burde. 
  • Er ved at køre lidt sur i det hele og bare har lyst til en lang, lang ferie. 
  • Og til dig, der er tæt på at have det liv, du gerne vil have, men som har brug for et kærligt skub. 
Jeg har indtil nu læst flere bøger af Sofia Manning. 

Hun formidler sine budskaber så enkelt. Jeg er halvt igennem denne bog, og jeg har slugt den halve bog, på få dage. Kan simpelthen ikke slippe den. Når jeg er begyndt på et nyt kapitel, så skal jeg lige læse et par sider mere, som bliver til endnu et kapitel. Så jeg kan vel godt give Sofia og Mie lidt af skylden for, at jeg er kommet lidt senere i seng end planlagt de seneste dage. ;0)

Kan kun sige én ting:  L Æ S  D E N!


Jeg trak lod om hvilken bog jeg skulle starte med at læse,da valget var for svært. 2 fantastiske og inspirerende bøger.

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Sofia Manning introducerede coaching i Danmark I dag ejer hun firmaet Manning Inspire sammen med Mie Kaae og Chris Manning. De er ikke uden grund Danmarks mest populære og eftertragtede coaches. De har et stort engagement og er inspirerende under-visere. 

De afholder jævnligt kurser i både Danmark og udlandet, er coaches og mentorer for et stort antal mennesker og har bl.a. undervist på Novo Nordisk, DR og LEGO. 

Du kan læse mere om manning inspire på: www.manninginspire.dk 

Her finder du bl.a. oplysninger om coachinguddannelsen, lederkurser og afklaringsforløb for ledige, og flere andre aktiviteter og arrangementer. 

Øvrige bøger Sofia Manning har skrevet, og som jeg kan anbefale:
  • Hvad venter du egentlig på? Sådan vender du din frygt til personlig styrke. 
  • Coaching - Det handler om, at stille de rigtige spørgsmål - om selvudvikling. 
  • Personlig Karma af Sofia Manning og Christian Stadil, det er aldrig for sent at blive den, du troede du skulle være. 
En nyhed er, at de nu tilbyder intensivt kursus i Andalusien, hvor Sofia's mand har fulgt sin livs-drøm, at bygge en forfalden olivenmølle om til et retreatsted langt ude i de andalusiske bjerge. Læs mere om muligheden på hjemmesiden. 

Helt klart en af mine drømme, at besøge stedet på sigt. For når teenageren er sendt af sted på efterskole, og han har sit eget liv med fodbold og skolekammerater, giver det mig en større "frihed" til, at kunne gøre flere af de ting, jeg gerne vil. 

Sådan et ophold vil helt sikkert være en af mine målsætninger indenfor de næste par år, når brikkerne er faldet på plads i mit liv med nyt job, efterskole for teenageren i år, og at flytte.  

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Så det må en ekspert i personlig planlægning da kunne hjælpe med. Hun har i hvert fald værktøjer, smutveje og teknikker til, hvordan du kan disponere din tid smartere og på den måde få frigjort tid til det, du savner og sukker efter. Om det så er familien, børnene, vennerne, kærligheden, dine fritidsinteresser - eller dig selv.

Jeg købte billet i december, for det skulle være min julegave til mig selv. Trodset blæst og kulde, og tog toget fra Århus til Vejle d. 16. januar, for nu skulle der sparkes gang i 2014, og det gjorde KICK OFF - Skab det bedste år i dit liv: 
  • Gå ind i det nye år med et stærkt personligt fundament, hvor du har 100 procent styr på, hvad der er vigtigt, og hvad der ikke er vigtigt i 2014?
  • Sikre dig, at der er en tydelig rød tråd mellem dine værdier, drømme, mål og så dét, du putter på dine to-do-lister - både privat og arbejdsmæssigt.
Et rigtig interessant KICK-OFF 2014 med masser af gode værktøjer med Dorthe Rindbo.                                            

På aftenen var det muligt at få Dorthes bog "Travle kvinders guide til Mere tid" og hun sender løbende mails om "To-do-lister" via hendes nyhedsbrev, og det er godt, for så bliver jeg holdt op på mine mål, så jeg husker de vigtige ting i hverdagen. 

Jeg har bladret lidt i bogen, og er også kommet godt igang, med at benytte flere af Dorthes værktøjer. 

Glæder mig til,at få tid til, at komme godt igang med bogen, så jeg bliver 100% skarp til at disponere min tid bedre i hverdagen, nedskrive mine mål helt ned i detaljen med dato og klokkeslæt, så jeg holder mig selv op på mine mål, og føre dem ud i livet. 

Er du blevet nysgerrig, kan du læse mere 
på Dorthe Rindbo's hjemmeside her: 


¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Er du bidt af selvudvikling, er siden "Giv dig selv
måske noget for dig, Sofia og Helle skriver: 

"Giv Dig Selv er online selvudviklingsværktøjer, der giver dig ekstra brændstof i hverdagen, og mere at give af. Vi er en forening, der også arrangerer liveevents med særlige fordele for Giv Dig Selv´s medlemmer. Overskuddet giver vi hvert år videre til et velgørende formål. Bliv medlem og gør en forskel. Du kan læse mere på siden her: http://www.givdigselv.dk

obs: 
Scrol gerne helt ned i bunden og se bloggens 10 favoritindlæg samt de blogge og favoritsider der inspirere mig i min hverdag. Du kan også følge bloggen på facebook og BlogLovin. Bloggens 2 IG profiler Justlove2ndhand & salgsprofilen Secondhand_aarhus_bylene. Du er velkommen til at følge dem begge. Læg gerne en kommentar i kommentarsporet og har du evt. spørgsmål, kan du også kontakte mig på bloggens e-mail: justlove2ndhand@gmail.com 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar